fbpx

Lugn, ta ett djupt andetag

Skolavslutningar, picknickar, sommarfest, presentinsamlingar och som grädde på moset högt tryck på jobbet inför semestern. Pust, det är lätt att få hjärtklappning så här i sommartid. Ta ett djupt andetag för här kommer en stressreducerande andningsövning,

När vi är stressade andas vi ofta snabbt, häftig och drar efter andan. Den här snabba och ytliga andningen gör att vi inte får tillräckligt med syre. Genom att medvetet ta kontroll över våra andetag kan vi påverka vårt mående och lugna ner oss.

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress”. Hon berättar att för att få en stresslindrande andning behöver inandningarna och utandningarna vara lika långa. Varje gång vi andas ut slår hjärtat långsammare och det parasympatiska nervsystemet aktiveras. Dessutom utsöndras hormonet oxytocin som får oss att slappna av och känna oss trygga. Här får du en av Karins andningsövningar för att sänka stressen. Och du, är almanackan fullspäckad kan du prova att tacka nej till några saker. Det gör susen för en stressad själ. Glöm inte att du bara är ett andetag bort från en lugnare andning.

Gör så här för att sänka stressen:
• Slut ögonen och ta ett djupt andetag in genom näsan samtidigt som du räknar tyst till tre.
• Andas ut genom näsan och räkna tyst till tre.
• Fortsätt så 5-10 andetag.
• Självklart går det bra att räkna längre än till tre så länge du andas djupt med magen.
• När du räknar samtidigt som du andas använder du ditt medvetna tänkande vilket tar bort fokus från stressande tankar, vilket ger en ytterligare stresslindrande effekt.

Andas lugnt där ute i Sommarsverige!

Fler nyheter